User Control Panel
Report of IONFAAA 2016
Note
گزارش دوره اول کنفرانس
گزارش دوره اول کنفرانس

گزارش مبسوط دوره اول کنفرانس بین المللی هنر، معماری و کاربردها با رویکرد فناوری های نوین

 

 

 


اولین دوره کنفرانس بین المللی هنر، معماری و کاربردها با مجوز ریاست جمهوری مرکز آموزش و پژوهش  های توسعه و آینده نگری به شماره ۳/۴۵۲۲، و مجوز ISC به شماره ۲۰۹۰۱-۹۴۱۵۱  با توجه به بررسی های انجام شده در بین الویت های نقشه جامع علمی کشور و سیاست‌های کلی تدوین برنامه ی ششم که توسط مقام معظم رهبری (مدظله العالی) ابلاغ شده است، برگزار گردید.
همانطور که مستحضرید کنفرانس بین المللی هنر، معماری و کاربردها با رویکرد فناوری های نوین در دو روز مورخه ۲۵ و ۲۶ آذر ماه ۱۳۹۵ در سالن همایش های پژوهشکده فرهنگ، هنر و معماری جهاد دانشگاهی توسط موسسه مهد پژوهش ره پویان حقیقت، پژوهشکده فرهنگ، هنر و معماری جهاد دانشگاهی و موسسه آموزش عالی دانش پژوهان پیشرو با حضور ۳۵۰ نفر از مدیران عرصه هنر، معماری و شهرسازی، اساتید، فرهیختگان، متخصصین و دانشجویان داخلی و خارج از کشور با برگزاری سخنرانی مدیران و متخصصین این حوزه، برگزاری دو پنل ایرانی و انگلیسی و ارائه مقالات به صورت شفاهی و پوستر در روز اول، و در روز دوم با ارائه ۳ کارگاه تخصصی انگلیسی برگزار شد. 
اتاق فکر دبیرخانه دائمی کنفرانس ۲ سال قبل با مجموعه ای از جوانان نخبه و خوش فکر با تلاش شبانه روزی راه اندازی شده است. موفقیت در این امر جز همراهی و یاری همکاران علمی، معنوی و مالی تحقق ناپذیر بود. همکاران علمی کنفرانس شورای اسلامی شهر تهران، مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور معاونت علمی ریاست جمهوری، شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران، وزارت راه و شهرسازی، نظام مهندسی کل کشور و استان تهران می باشند. برخی از دانشگاه ها ازجمله دانشگاه علم و صنعت ایران، دانشگاه تربیت دبیر رجایی، دانشگاه الزهرا، دانشگاه خوارزمی، دانشگاه صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، موسسه معماری دکتر فلامکی و پژوهشکده معماری و شهرسازی پایدار همراهان علمی کنفرانس می باشند.
دکتر پراوین کومار ار دانشگاه بی هارات هند، دکتر الساندرا دیچزاریس از دانشگاه ساپینزا ایتالیا و دکتر الگا لاورنووا از موسسه INION روسیه از دانشگاه های همکار و حاضر در این کنفرانس در بخش بین المللی آن می باشند.

 


در این کنفرانس حدود ۳۰۰ مقاله در تارنمای سایت بارگزاری گردید که پس از ۳ مرحله داوری ساختاری و علمی توسط شورای علمی کنفرانس ۱۵۸ مقاله مرتبط با محورهای کنفرانس جهت ارایه شفاهی و پوستری شناخته شدند. از آنجا که کنفرانس های علمی بستر مناسبی را برای نشر و ارائه دستاوردهای علمی فراهم ‌می سازد و امکان نقد و بررسی این یافته ها را در جامعه علمی به دست می دهد، برای تحقق به چنین اهدافی در بازشناسی هنر و معماری اسلامی ایرانی بر آن شدیم نسبت به برگزاری سلسله کنفرانس های هنر، معماری و کاربردها در جهت تحقق اهداف چشم انداز ۱۰ ساله دبیرخانه دائمی کنفرانس اقدام نماییم. امید آنکه دستاوردهای این کنفرانس مورد استفاده جامعه علمی قرارگیرد.
به طور کلی، نقش بی بدیل هنر و معماری در شکل گیری مبانی فرهنگی جامعه از یک سو و تهدیدات ناشی از تهاجم فرهنگی و جنگ نرم و ضرورت توجه به نهضت نرم افزاری از سوی دیگر، سبب گردیده است مقوله بازشناسی هنر، معماری، فناوری و شهرسازی اسلامی- ایرانی که همواره مورد تأکید مقام معظم رهبری (مدظله العالی) بوده است، در سند نقشه جامع علمی کشور دارای اولویت های الف در میان اولویت های علم و فناوری کشور و در سیاست¬های کلی تدوین برنامه ششم توسعه می¬باشد، مورد توجه قرار گیرد. تحقق اهداف نقشه جامع علمی کشور در زمینه هنر، معماری و شهرسازی مستلزم گشودن دریچه های نوین علم و هنر و فناوری بر اساس ارزش های پایدار معماری ایران به منظور تحقق الگوی هنر متعهد و معماری اسلامی- ایرانی است. اولین دوره از سلسله کنفرانس¬های بین المللی هنر، معماری و کاربردها در جهت تحقق موارد ذیل تاکید نموده و خود نقش موثری در آنها ایفا می کند:

 

۱-    تلفيق هنر و معماري
تلفيق هنر و معماري و ورود آن به زندگي انسان از ديرباز مورد توجه جوامع مختلف بشري قرار داشته است. تلفيقي كه عينيت آن در تاريخ كم‌نظير ايران قبل و بعد از اسلام به خوبي مشهود است.

 

۲-    فناوری های نوین در هنر و معماری
در گذر زمان و با شروع و توسعه فناوری‌های نوین، تغيير نگاه و نگرش به نوع هنر و آميختگي آن با معماري و به‌كار گرفتن اين تلفيق در اجرا به يكي از ميدان‌هاي چالش برانگيز مكالمات علمي و كارشناسي تبديل شده است كه اين تقابل همواره در كشورهايي همچون ايران که از سابقه هويتي و صبغه تاريخي غني‌تري برخوردار بوده‌اند، مشهودتر است. ايجاد زيرساخت‌هايي لازم جهت پذيرش و كاربرد فناوري‌هاي نوين در عرصه هنر و معماري ايراني-اسلامي، مستلزم شناسايي كاركردهاي هنر و معماري در جامعه امروز ايران اسلامي است.

 

۳-    ترکیب فناوری های نوین و هویت اسلامی- ایرانی
واكاوي عناصر و جزييات هنر معماري سنتي و بومي كشور و ايجاد هماهنگي و پيوست آن با شرايط مكاني جديد نيازمند تحقيق و پژوهش كارآمد است تا از اين طريق بتوان زمينه حفظ و تركيب هويت ايراني –اسلامي با نوآوري‌هاي روز دنيا را فراهم كرد. بي‌ترديد آغاز حركتي هدفمند و كارا در حوزه تلفيق دانش و فناوري روز دنيا و هنر و معماري ايراني-اسلامي و كاربردي نمودن آن، تلاش همه‌جانبه محققان و دانش پژوهان اين مرزو‌بوم و همچنين ممارست و همدلي نهادها و دستگا‌هاي سياستگذاري و اجرايي به ويژه دولت و مجلس را مي‌طلبد تا زمينه تحقق منويات رهبر معظم انقلاب اسلامي خصوصا در بخش سبك زندگي و هويت ايراني –اسلامي محقق شود.

 

۴-    برگزاری سلسله کنفرانس ها و کارگاه های کاربردی
از آنجا که کنفرانس هاي علمي بستر مناسبي را براي نشر و ارائه دستاوردهاي علمي فراهم ساخته و امكان نقد و بررسي اين يافته ها را در جامعه علمي به دست مي دهد، برای تحقق به چنین اهدافی در بازشناسی هنر، معماری، فناوری و شهرسازی اسلامی- ایرانی، می بایست به برگزاری سلسله کنفرانس ها و کارگاه های کاربردی پرداخت.

 


2022-08-14 (1 year before )